Pneumatyczne klucze udarowe - co jest w środku?

Ocena użytkowników:  / 0
SłabyŚwietny 
Kategoria: Narzędzia pneumatyczne Utworzono: poniedziałek, 07, styczeń 2019 Opublikowano: poniedziałek, 07, styczeń 2019 Super User

Dzień dobry
Typy mechanizmów udarowych w kluczach pneumatycznych.

https://domtechniczny24.pl/klucze-udarowe-pneumatyczne.html

Dostępne na rynku pneumatyczne klucze udarowe, opierają się na różnych mechanizmach wytwarzających udar. Wszystkie wymagają smarowania.

Jednym z istotnych elementów wpływających na optymalny moment obrotowy osiągalny przez klucz pneumatyczny jest wykorzystany w nim mechanizm udarowy. Budowa mechanizmu ma dodatkowo duży wpływ na zastosowanie i przeznaczenie klucza. Na dole opisujemy najbardziej popularne mechanizmy udarowe stosowane w kluczach pneumatycznych, skrótowo opisując ich funkcjonowanie, wady i zalety.

Dwa młoteczki.

Chyba najbardziej powszechny mechanizm to podwójne bijaki. Składa się z dwóch elementów, obracają się dookoła wrzeciona w połączonym systemie. To rozwiązanie umożliwia wygenerowanie dużego momentu obrotowego w ciągu pierwszych obrotów wirnika, gdyż oba młoteczki mogą jednocześnie uderzyć z obu stron. Ta konstrukcja składająca się z dwóch młotów pierścieniowych cechuje się dużą wytrzymałością i szczególnie nadaje się do pracy ciągłej.

Następną zaletą tej konstrukcji jest względnie niewielka ilość elementów składowych, dzięki czemu łatwo go serwisować. Mechanizm należy nawilżać smarem. Oliwienie może być łatwo wykonane przez zewnętrzny nypel, bez rozkręcania obudowy klucza. Klucze pneumatyczne z mechanizmem TWIN-HAMMER powinny być wykorzystywane tam gdzie wymagana jest najwyższa efektywność – zastosowania przemysłowe, usługi oponiarskie, linie produkcyjne.

Mechanizm dwóch swożni.

Mechanizm PIN CLUTCH został opatentowany w USA z myślą o szybkim przyroście momentu udarowego przy jego wysokich wartościach. Układ składa się z dwóch trzpieni ze stali hartowanej, obracających się w zamkniętej obudowie z bardzo dużą prędkością.

Jak wszystknie mechanizmy smaruje się go olejem pneumatycznym, który może być bez trudu uzupełniony poprzez dodatkowy otwór wbudowany w obudowę mechanizmu udarowego. Ten rodzaj mechanizmu udarowego jest zaprojektowany do krótkich prac montażowych w przemyśle lekkim, do serwisów samochodowych, a także do wszystkich warsztatów z krótkimi cyklami pracy.

Twin Hamer 

Kolejny mechanizm udarowy zwany Twin hamer charakteryzuje się prostą i bardzo stabilną konstrukcją z 2 młotami na wrzecionie, ustawione z przesunięciem 180 st. (jego prostota przekłada się na relatywnie niewielką cenę). Jego główną zaletą jest duża nośność i stabilność.

Z uwagi na niewielką ilość elementów, bardzo łatwo go serwisować. Do jego nawilżania należy używać smaru lub oleju. To rozwiązanie jest dedykowane do prac przemysłowych, bardzo wymagających usług, zastosowań warsztatowych, wszędzie tam gdzie niezbędna jest wysoka moc.

JUMBO HAMMER

JUMBO HAMMER to rodzaj opisanego wyżej rozwiązania TWIN HAMMER z tym, że tutaj zastosowano tylko jeden bijak. Pomysł ten stosuje się w urządzeniach o zwiększonej mocy.

Tak jak i w oryginalnym rozwiązaniu smarowanie odbywa się przez zewnętrzny nypel bez potrzeby rozkręcania obudowy. JUMBO HAMMER jest zaprojektowany do wymagających zastosowań przemysłowych.

Single Hammer

Kolejnym niedrogim i wytrzymałym rozwiązaniem jest single hammer, z jednym młotem obrotowym. Pozwala na osiągnięcie dużych wartości momentu skręcającego. Bardzo podobna zasada jak w pierwszym Double Hammer z tym, że zamiast 2 mamy jeden młotek na swożniu. Przeznaczony do większości prac w lekkim przemyśle, do warsztatów samochodowych i przemysłu wulkanizacyjnego.

PIN LESS

W największym stopniu zaawansowanym mechanizmem jest PIN LESS. Patent na to ma Korporacja Kawasaki.

Cała moc jest osiągana przez jeden bijak umieszczony w obudowie. Młotek obracający się dookoła czopa nie wymaga żadnych kolejnych szpil czy części.

Stąd nazwa PIN LESS (bez-szpilowy). Generowana moc jest prawie całkowicie przeniesiona bezpośrednio na czop. To rozwiązanie jest zaawansowanym rozwinięciem mechanizmu ROCKING DOG. Wyjątkową zaletą jest ekstremalnie wysoka moc wyjściowa i z tego powodu narzędzie wyposażone w to rozwiązanie nie nadaje się do delikatnych i precyzyjnych zastosowań.

Dzięki niedużej ilości elementów mechanizm jest wyjątkowo trwały i łatwy serwisowaniu (nawilżanie smarem). Zaprojektowany jest do najbardziej wymagających zastosowań – przemysł, serwis tirów, maszyny budowlane i inne zastosowania gdzie niezbędna jest potężna moc udarowa.

Na koniec narzędzie bez którego klucz na nic się przyda:
Nasadki udarowe w odróżnieniu od standardowych nasadek cechują się większą wytrzymałością i spręzystością, dzięki temu ryzyko wybicia trzpienia w narzędziu lub obrobienie się powierzchni roboczych do środka nasadki jest zniwelowane do minimum. Nasadki udarowe mają zazwyczaj grubsze ścianki niż standardowe. Oferowane przez nas markowe i standardowe nasadki udarowe różnorakich marek zagwarantują trwałą pracę bez szarpnięć i przez to ochronę elementów udarowych – trzpieni narzędzi, zapobiegną wybijaniu się i niepożądanym luzom, przez co efektywnie wydłużą prawidłowy okres eksploatacji. Tak jak pisałem wcześniej w odróżnieniu od standardowych nasadek Chromo vanadowych, nasadka udarowa chromo molibdenowa posiada grubsze ścianki, co jest ważnym wyznacznikiem zwiększającym ich długość życia (zanim się wybiją) i dla prostego rozróżnienia są czernione.

Występują w różnych rozmiarach:

Nasadki udarowe 1/2”

Nasadki udarowe 3/4”

Nasadki udarowe 1”

Nasadki udarowe pięciokątnie i inne wynalazki.
To tyle pozdrawiam.

Odsłony: 365
Blog i poradnik w jednym, duzo przydatnych informacji/a>